Megszakítás

Légiforgalmi Irányító Központ, Budapest

Speciális példának tekinthetők azok az épületek, ahol az építészeti problémák különösen stílusosak. A HungaroControl Zrt. nemrég elkészült új épülete. egy ilyen jellegű épület: az előző fázist érzékenyen és innovatívan folytató építmény, egy ház, amely szervesen illeszkedik az alkotói életműbe, ugyanakkor bizonyos értelemben egyedi kísérletté válik, hiszen egy jól ismert anyag felhasználásával, a kerámia nemzetközi viszonylatban is figyelemre méltó.
2004-ben példaértékű épületbe került a magyar repülőtér légiirányító központja. Egyrészt az ANS II Nagy Tamás által tervezett épülete a megszokott irodatipológiát alkalmazva egy olyan rendszert alakított ki, amely a hosszanti tömbre derékszögben ismétlődő központi folyosói irodaszárnyakból és a közöttük lévő udvarokból áll. A homlokzatot viszont az építészre jellemző anyag, a rusztikus téglalap borítja, amely az életművéhez igazodva a magyar kortárs téglaépítészet meghatározó fejezetét képviseli. Harmadrészt költői, innovatív eszközökkel tette egyedivé az épületet: kísérleti eredményeit felhasználva nagyított, színes madártoll mintákkal díszített üveglamellákat készített a repülésre utalóan. Az elrendezés nyitott rendszert hozott létre: a keresztszárnyak ritmusa folytonos szerkezetet, egyfajta szabályszerűséget hozott létre.
Az ANS II épületegyüttesének bővítésére 2007-ben kiírt tervpályázat tétje elsősorban a Nagy Tamás épületével való kapcsolat meghatározása volt. A pályázat résztvevői az eredeti bővítendő épület folytatását, vagy ellenpontozását igyekeztek megtenni: míg az előbbieket az eltérő funkcionális programok nehezítették, addig az utóbbiakat a nyitott elrendezés és a meglévő ház határozott kiállása hátráltatta. Zsuffa Zsolt és Kalmár László tervezése úgy folytatta Nagy Tamás forgatókönyvét, hogy ezt a jelentősen eltérő térprogramot a korábbi bővítendő épület által meghatározott rendszerbe illeszthette. A meglévő három tömbhöz három új szárny került oly módon, hogy az utolsó kettőt – a legfelső emelet kivételével – egybeépítették: nagy alapterületű és magas belmagasságú tereknek adva helyet, mint a légiirányító csarnok.
„A környezet nem igényel új építészeti karaktert, lehetőleg a meglévőt meg kell erősíteni.” – fogalmazta meg az építészeket a pályázati terv műszaki leírásában. A tégla homlokzatburkolat helyett másodlagos burkolatként egy elválasztott teherhordó szerkezetre szerelt kerámia lamella rendszert alkalmaztak az építészek. Ez a megoldás – terveik szerint – átvette Nagy Tamás épületének fő jellegzetességét, az égetett agyag építészeti felhasználását, és egyben radikálisan újraértelmezte: a tégla megszokott konnotációit, masszívságát, érzékiségét és kézművességét felváltotta a lamellák könnyedsége, sterilitása és ipari stílusa. A valódi homlokzatnak tekinthető szürke vakolt fal és a kerámia árnyalatok közötti releváns távolság majdnem a „ház a házban” hatást eredményezte. Ennek a Faraday-ketrec-effektushoz való társítása talán nem vezet túl messzire, lényegében azt jelenti, hogy a védendő teret fémhálóval kell körülzárni, hogy megvédjük a külső elektromágneses hatásoktól. Természetesen itt a homlokzatnak nincs hasonló funkciója, ugyanakkor – akárcsak az ANS II üvegtollainak utalásai – értelmet adhat egy olyan épületnek, ahol maga a funkció valójában semleges, a légiforgalmi irányítás technológiája szigorúan szabályozott és semleges térstruktúra az alkalmazott irodatipológiából adódik.

Mutáció

A 90-es évek fordulóján és a 2000-es évek fordulóján a magyar építészek téglaépítészet iránti nagy érdeklődése nemcsak az épületek kézműves vonatkozásainak rendszerváltás utáni újrafelfedezéséből fakadt, hanem a regionális gondolkodás fontos irodalmi elemévé is vált. . Ennek a gondolatnak fontos bevezetése volt Sulyok Miklós kurátori koncepciója a Velencei Építészeti Biennálén 2002-ben, ahol Ferencz István, Nagy Tamás és Turányi Gábor téglaépítészetére fókuszálva mutatta be az úgynevezett regionalista építészeti attitűdöt.
Mára Nagy Tamás téglaépítészete az egyik legkövetkezetesebb és legirodalmibb koherens magyar életművé vált. A szoborszerű-organikus próbálkozások mellett a moduláris elrendezésben és a tégla rácsként való felhasználásában megbúvó ornamentális lehetőségek, a tégla anyagiságának burkát szinte toló áttört felület is izgalmas megoldásokhoz vezetett. Az ANS II-nél a tégla elsősorban burkolóanyag jellegével és jellegével jelenik meg, összhangban a homlokzati kialakítás sík stílusával; és az előző példákkal ellentétben itt nem tömege, hanem felszíni jellege válik uralkodóvá. Ezen a házon a tégla már nem alapvető építőelem, hanem – az építész nyilvánvaló elkötelezettsége mellett – sokkal inkább megoldás az üvegszerkezetes homlokzatok felületi ellenpontozására, amennyire csak lehetséges.
Az ANS II erős, a folytatás lehetőségét jelentő szerkezete és a jellegzetes anyaghasználat sajátos helyzetet teremtett a bővítés szempontjából. A kézenfekvő válaszadáson túl, amely feltehetően az eredeti téglaépítészet folytatása – klónozása – lehetett volna, egy izgalmas alkalom kínálta a települési és elrendezési szerkezet, valamint az építészeti megjelenés és jelentés innovatív újraértelmezését – mutációját. Az ANS III építészei egyértelműen az utóbbi stratégiát választották.
A bővített ház anyaghasználattal megalkotott erős aurája miatt mindenféle, a tégla- és üvegszerkezetek kismértékű újraértelmezésén alapuló stratégia feltehetően gyengítette volna a két épület önálló és kölcsönös erejét és kiállását. Itt azonban egy átírást láthatunk , hiszen az anyagon és színen túl a kerámia lamellák az ANS II üvegszerkezeteinek könnyedségéhez és átlátszóságához hasonlíthatóak, folytatják az oromzaton és a kerítésfalakon megjelenő téglarácsának absztrakcióját. és végül – de nem utolsósorban – kifejezi a mögöttes funkció különböző karaktereit. Az új épület lamella burkolata is jól megkülönböztethető: masszívnak tűnik szinte falszerkezetnek, ugyanakkor átlátszó, áttetsző membránként viselkedik. A rusztikus felületű kis tégla és a tökéletes, precíz kerámia lamellák egymás mellé helyezése produktív igénybevételt eredményez, hiszen ugyanazon anyagon gyökeresen eltérő felhasználási lehetőségeket láthatunk.

Evolúció

Zsuffa és Kalmár számos művében nyomon követhető az a modernista homlokzattervezési hagyomány, amely a födémek között elhelyezett tömör és átlátszó szakaszok megkülönböztetésén alapul, ily módon a födéméleket a homlokzatok domináns rendező elemeiként használva. Ez a koncepció érvényesül 2005-től részben a budaörsi városháza, 2007-től a pécsi könyvtári tervpályázat, sok családi ház, később, 2010-ben a hévízi szépségszalon magaslatán és sok más szó esetében is. A födém élek homlokzatra vetítésének eszköze egy bizonyos tervezési szabályt támaszt, amely széles körű építészeti kísérletek megvalósítását teszi lehetővé. Az építészek munkáinak sorában a födémek főként tömör (kő vagy tégla borítású) és átlátszó felületeket választottak el. A szépségszalon esetében csak egy emelet magas üvegsíkokat feszítettek ki a födémek közé, melyek szélét a tervek szerint szoros acélhuzal kötötte össze, így biztosítva az intenzív zöld homlokzat tartószerkezetét.
Az építészeti genezis izgalmas történetét teszi teljessé az ANS III új épülete is, ahol maga a homlokzat – a korábbiakhoz képest új fejlesztés – a kiálló födémek szélén ülve teljesen önálló elemmé vált. Ennek a – már jól tanulmányozott és tapasztalt – megoldásnak több célja és következménye is volt. Egyrészt – az építészek más korábbi munkáihoz hasonlóan – rendező elvként jelenik meg a szilárd és nyitott felületek között. A lamellák mögötti üvegfelületek előtt az átlátszó homlokzati membránt alátámasztó konzolként működik, hasonlóan a hévízi épülethez: ami ott zöld homlokzat, itt kerámialamellává válik. A kerámia rács felületszerű hatása olyan helyeken dominál, ahol a lamellák nem futnak az üvegfelületek elé, és ezeken a felületeken nagy méretű nyílások vannak. Mivel az önállóságra vágyó, az épületet takaró kerámia ketrec emeletenként födémekkel tagolódik, az épület belső tér tagolásához kapcsolják. A homogenitás keresése, amely a kis keresztmetszetű kerámia elemek ismétlésével valósult meg, elbizonytalanítaná a szemlélőt az épület méretét és léptékét illetően. De a födémek közé feszített nyílások mellett a felismerhető födémélek jól ismert, azonosítható (magas) léptéket adnak a háznak.

Dematerializáció

Az épület legfontosabb – bár egyben legelvontabb – építészeti fejlesztése a kerámia lamellák építészeti hatásában és jelentésében rejlik, amely megoldás nem előzmények nélküli.
A lamellák használata egyrészt szoborszerű/tárgyszerű értelmezést ad, hiszen különböző nézőpontokból nézve a felületek felismert tömegessége is változik, és a felületek differenciálódásához vezet. A lamellarendszer azonban teljesen homogén és egyben differenciálatlan, így felületszerű benyomást is kelt. Az előbbi esetre jó példa lehet Herzog és de Meuron 1999-es Központi Jelződoboz épülete, ahol – az egyszerű tömeget lefedve – a fémburkolat szoborszerűsége, a tömör és áttört felületek közötti átmenet elsősorban magát a formát és annak tömegét erősíti. -szerű karakter, és szokatlan, dematerializáló hatást eredményez. Ugyanakkor Renzo Piano épületei (2000 fordulóján a berlini Potsdamer Platz-i Daimler épület vagy 2007-től a New York Times székháza) és kerámia homlokzataik a felszínről közelednek, mivel tömör és nyitott térben lamellákat használnak. a természetet is így vetítik a felszínre a mögöttük lévő homlokzatot.
Átlátszó bőr vagy massza strukturált felülettel: ez a két tulajdonság egyszerre van jelen az épületen. A tervezés dilemmája a nyílások kérdése: a jellemzően keringő funkciójú terek esetében (ahol árnyékolt homlokzat megengedett) a lamellák az ablakok előtt futnak, de az állandó munkakörnyezetű irodákban az egyébként konzisztensen elhelyezett kerámia árnyékolók. az épület körül mindenhol megállnak. Ezek a nagyméretű nyílások terrakotta színű betonperemekkel vannak keretezve, tovább erősítve a homlokzati burkolat felületszerű jellegét, és ezen a felületen az ablakok vagy egy „függönyből” nyílásként tagolódnak, vagy egy bizonyos elemekkel kivágva. mélység.
A tömeg és felület dematerializálása mellett a kerámia lamellák ebben az esetben radikális téglahomlokzati átalakulást is jelentenek. A homlokzati elemek csak anyagukban és színükben utalnak az ANS II épületére; az összes többi konnotáció drasztikusan eltérő értelmezést kínál. A kerámia elemeket a német NBK cég gyártja, és ebben a helyzetben az építészekkel együttműködésben végzett fejlesztés eredményeként 180 cm hosszban készültek el az alkatrészek. A keresztmetszet méretéhez képest meglehetősen nagy fesztáv lehetővé tette a támasztékok ritkán történő felszerelését; és ezzel a koncepciós szándékot, nevezetesen a légi megjelenést hangsúlyozták. A kerámia gerendáknak csak ott van a vége, ahol egy nyílásba találkoznak, és így véget nem érő kötésként csapnak körbe az épületen . Ezt a hatást azokon a helyeken érezzük a legerősebben, ahol – a sarkok lamelláin, illetve a földszint vagy az emeleti udvar előtt futó lamellákon keresztül – az árnyékolók mögötti épülethomlokzat hiánya miatt egy lebegő, már-már dematerializálódott, független épület bőr. Ezeken a helyeken a forma kontúrjai feloldódnak, az épületet sajátos rezgés veszi körül.
Épületünk jelentősége abban rejlik, hogy könnyedén lép túl a magyar téglaépítészet kánon korlátain, ugyanakkor kapcsolatot tart vele. Ez a ház olyan tervezési kísérleteket szintetizál, dolgoz ki, amelyek már az építészek egykori munkáiban is megjelentek, izgalmasan elvont és konkrét részletmegoldásokat mutat be. A megvalósult épületet szemlélve igaznak tűnik a 2007-ben a pályázat zsűrije által meghatározott nyertes pályaműről alkotott vélemény, melynek egyik tagja Nagy Tamás, az ANS II épületének építésze volt: „Ez harmónia, együttélés az ANS II épülete kiegyensúlyozott, a különböző építészeti eszközök ellenére vagy köszönhetően természetes az összkép, az új épület érzékeny ellenponttal zárja a korábban elkezdett történetet A szimbiózis példaértékű, a „korkülönbség” finoman kirajzolható érzékelhető – ez a fő erénye: a meglévő szerkezetből kiindulva az új épület csak olyan mértékben változtatta meg azt, hogy minden gesztus, minden döntés kis léptékű, de értéknövelt változást eredményezzen. csak így magas színvonalú.”

Szabó Levente

Kapcsolódó épületek
(22)