Megszakítás

Parisiana mulató (Új Színház), Budapest

A városligeti Ős-Budavára szórakozónegyedének korábbi bérlője, Friedmann Adolf 1907 februárjában felesége nevén a Szerecsen utca 35. szám alatti, keskeny és kicsiny, de az Operaházzal szemközti telekre kért építési engedélyt. A szerény méretű, de a környék mulatóival, orfeumaival szemben elegánsnak, exkluzívnak szánt háromszintes „táncterem” célja Lajta Béla tervleírása szerint „művészi táncok bemutatása, a tánc művészetének nemesebb értelemben való kultiválása, a hatodik művészetnek minálunk is az őt megillető magaslatra való emelése” lett volna.

A tervek kisebb, tűzrendészeti és higiéniai szempontú módosítása után a tanács áprilisban engedélyt adott az építkezésre. A nyugalmukat és gyermekeik erkölcseit féltő szomszédok fellebbezését azonban egy 1908 júliusáig húzódó, végül a belügyminiszter által Friedmannék javára eldöntött jogvita követte.

A Parisiana Orfeum így csak 1909. február 13-án nyithatta meg kapuit: este fél tíztől éjjel egy óráig „magyar nyelvű dalcsarnoki előadások”, éjjel egytől hajnali öt óráig pedig „táncmulatságok” számára.
A Parisiana hosszúkás, 11 méter belmagasságú, 330 fős nézőterének először a közepén húzódott volna az öt méter széles „táncoló tér”; végül a terem végében létesült egy kisebb színpad. Az emeletre tervezett szeparék helyét egy 150 fős „télikert” foglalta el, a kabaré-előadásoknak kialakított pódiummal.
A nagyterem oldalfalaihoz hasonlóan a Parisiana közel négyzetes homlokzatát is szürke márványburkolat fedte, egymás felett eltérő árnyalatú és erezettségű lapokból. A homlokzat szinte teljesen síkban tartott – bár a kapubéllet által mélységi dimenzióval is felruházott – kőfelületével hatásos kontrasztot képeznek a fémrészletek: a bejárati kapuk alumínium- és rézlemezburkolata, illetve az attika vörösrézből domborított és részben aranyozott kerubfigurái.
A geometrikusan stilizált, leegyszerűsített formák, az exkluzivitást sugalló, gazdag anyaghasználat és a keleties összhatás Lajta e művén – a kompozíció szinte szakrális épületet sugalló monumentalitásával némileg feszültségben – már az 1920-as évek art déco stílusát előlegezi.

Funkciói:

  • 1909. Parisiana Mulató
  • 1909. Liberté mulató (Liberté kinematograf- és varietészínház)
  • 1910. Friedmann Orfeum
  • 1910. Wertheimer Orfeum
  • 1911. Friedmann Orfeum
  • 1912. Wertheimer Mulató
  • 1915. Kristálypalota
  • 1919–1921. Revü Színház
  • 1924–1933: Blaha Lujza Színház
  • 1932–1937: Kamara Színház
  • 1937-1944: Andrássy úti Színház
  • 1945–1949: Művész Színház
  • 1949–1952: Úttörő Színház
  • 1952–1954: Ifjúsági Színház Kamaraszínháza
  • 1954–1956: Jókai Színház néven a Petőfi Színház kamaraszínháza, társszínháza.
  • 1956–1963: Jókai Színház
  • 1963–1971: Thália Színház
  • 1972–1974: Bartók Gyermekszínház
  • 1974–1985: Budapesti Gyermekszínház
  • 1985–1994: Arany János Színház
  • 1994: Új Színház

Egyes szövegrészletek és képek a Lajta Béla Virtuális Archívumból származnak.

Kapcsolódó épületek
(32)